Mijn Kind Is Bang Voor… 7 Tips om kinderen te helpen omgaan met angst

Kindercoaching, Coaching & Counseling

Mijn Kind Is Bang Voor… 7 Tips om kinderen te helpen omgaan met angst

maart 24, 2022 kindercoaching 0
ethnic child in military outfit in studio

We zijn allemaal wel eens ergens bang voor. Of het nu gaat om spinnen, hoogtes, straatvrees, kleine ruimtes, smetvrees, vliegen, onweer, verlating, of spreken in het openbaar, angst is een natuurlijke emotie die we allemaal van tijd tot tijd ervaren. Voor sommige kinderen kan angst behoorlijk slopend zijn en hun dagelijks leven belemmeren.

Als uw kind ergens bang voor is, is het belangrijk om de oorzaak van de angst te achterhalen en het kind te helpen bij het vinden van strategieën om ermee om te gaan.

In deze blogbijdrage bespreken we de oorzaken van angst bij kinderen en 10 tips om hen te helpen hun angsten te overwinnen!

Wat veroorzaakt angst bij kinderen?

Er zijn veel verschillende dingen die angst bij kinderen kunnen veroorzaken. Het kan iets zijn wat ze op tv zien, iets wat hen in het verleden is overkomen, of zelfs iets wat ze denken dat in de toekomst kan gebeuren.

Irrationele angsten

Angst is vaak irrationeel en gebaseerd op onze perceptie van een situatie. Een kind kan bijvoorbeeld bang zijn voor honden omdat het op het nieuws een aanval met honden heeft gezien. Ook al weet het kind dat niet alle honden agressief zijn, de angst is er nog steeds.

Gerechtvaardigde angsten

Als een kind door een hond is gebeten, is het normaal dat het bang is voor alle honden. De nare ervaring zit in hun celgeheugen en zal worden geactiveerd als soortgelijke situaties zich in het heden voordoen.

Deze angst kan nog verergerd worden als het kind in het verleden andere slechte ervaringen met honden heeft gehad.

Denkbeeldige angsten

Soms zijn kinderen bang voor dingen die nog niet gebeurd zijn, maar waarvan ze denken dat ze kunnen gebeuren. Dit wordt ook wel “denkbeeldige angst” genoemd en komt vaker voor bij jongere kinderen. Een kind kan bijvoorbeeld bang zijn voor oorlog omdat het het nieuws over de oorlog heeft gezien.

Er zijn veel verschillende oorzaken van angst bij kinderen, maar als u eenmaal weet wat de oorzaak van de angst van uw kind is, kunt u beginnen met het zoeken naar oplossingen.

Tip 1: Onderzoek de oorzaak van angst

Deze set van vragen is zeer effectief gebleken bij het snel vinden van de oorzaak van de angst:

  1. Wanneer is dit gevoel (angst) begonnen?
  2. Heb je net daarvoor iets ergs meegemaakt?

Deze vragen zijn eenvoudig, maar heel effectief. Het uitdagende deel begint, wanneer het kind “het niet weet” of “nee” antwoordt.

Als u het gevoel heeft dat met de vragen nergens uitkomt: Heb vertrouwen, het komt niet door u. Het is mogelijk dat de vragen zoveel angstgevoel geven, dat uw kind weg wil blijven van de antwoorden. Dan volgen antwoorden als “weet ik niet” of “nee”.

U kunt letten op de lichaamstaal van uw kind. Hun lichaamstaal zal u hints geven of het onderbewustzijn het antwoord wel heeft. En dat heeft het altijd.

Een coach kan werken met de lichaamstaal en het gevoel van uw kind, om uw kind veilig naar de bron van de angst te begeleiden en deze alsnog bloot te leggen. Waarmee het overwinnen van de angst begonnen is.

6 Tips om de angst te overwinnen

Deze zes tips helpen uw kind de angst te overwinnen:

  • Praat met uw kind over de angst, wanneer die begon en welke nare ervaring die angst veroorzaakte. Help uw kind te begrijpen waar de angst vandaan komt en dat angst een normale emotie is die iedereen heeft, nodig heeft en van tijd tot tijd ervaart.
  • Moedig je kind aan om de angst onder ogen te zien: Dit betekent niet dat je hem moet dwingen om iets te doen waar het bang voor is, maar je kunt ze aanmoedigen om kleine stapjes te zetten. Als ze bijvoorbeeld bang zijn voor honden, kunt u beginnen met ze een knuffelhond te laten aaien. In de psychologie wordt dit “tolerantiedrempel verhogen” genoemd.
  • Leer uw kind ademhalingsoefeningen: Dit zal hen helpen te kalmeren wanneer ze angst voelen.
  • Help je kind een steunpunt te vinden: Dit kan een vriend of familielid zijn met wie ze over hun angst kunnen praten of die ze kunnen vragen om samen met hen de angst onder ogen te zien.
  • Positief denken aanmoedigen: Help hen om de situatie in een positief licht te zien. Als ze bijvoorbeeld bang zijn om naar school te gaan, help hen dan om zich te concentreren op het feit dat ze hun vrienden zullen zien en nieuwe dingen zullen leren.
  • Geef het goede voorbeeld van moed: Laat je kind zien dat het oké is om bang te zijn, maar dat je nog steeds iets kunt doen, zelfs als je bang bent.

Conclusie

Angst is een goede, noodzakelijke raadgever in veel gevallen. Het is lastig als de angst uw kind niet dient. Door een aantal eenvoudige vragen te stellen, is het mogelijk de oorzaak van de angst te vinden. Zodra de oorzaak bekend is, kunt u uw kind helpen met de angst om te gaan.

Mocht dit niet lukken, leiden de vragen en tips nergens toe en wordt de angst erger: neem contact met ons op.

De angst kan uw kind in de weg zitten om een normaal leven te leiden en uw kind heeft er baat bij om met een professional te praten.

Hebt u het gevoel dat uw kind een niet te rechtvaardigen angst heeft, of wilt u uw kind helpen angst te overwinnen?

Deel uw verhaal met ons, bel 06 2523 4901 of vul het onderstaande formulier in:

    Lijst met veelvoorkomende angsten

    Acrofobie = Hoogtevrees
    Aerofobie = Vliegangst
    Agorafobie = Straatvrees
    Arachnofobie = Angst voor spinnen
    Astrafobie = Angst voor onweer
    Belonefobie = Angst voor naalden
    Carcinofobie = Angst om kanker te krijgen
    Claustrofobie = Angst voor kleine ruimtes
    Cynofobie = Angst voor honden
    Emetofobie = Angst voor overgeven / braken
    Entofobie = Angst voor insecten
    Erytrofobie = Angst om te blozen
    Faalangst = Angst om het verkeerd te doen
    Fonofobie = Angst voor geluiden
    Hypochondrie = Angst om een ziekte te hebben
    Mysofobie = Smetvrees
    Necrofobie = Angst voor de dood
    Ofidiofobie = Angst voor slangen

    In veel gevallen kun je angst moeiteloos vervangen door het woord “overgevoeligheid”. Dit wil ik benoemen omdat, door hoe ons brein werkt, angsten en overgevoeligheid (zoals voor gluten, lactose, bepaalde geluiden, bepaalde geuren, pollen en nog veel meer) deels kunnen voortkomen uit dezelfde triggers. Dat voelt misschien vergezocht.

    Hoe onze hersenen werken

    Onze hersenen verwerken onze ervaringen in het nu.
    Onze hersenen associëren de informatie met eerdere ervaringen.
    Uw ervaringen in het nu worden verbonden met alle eerdere ervaringen. Ons (cel)geheugen.
    Onze hersenen associëren de informatie hierdoor ook met de gevoelens die verbonden zijn aan die eerdere ervaringen.

    Onze hersenen kunnen niet anders dan het gevoel van die eerdere ervaringen weer op te roepen bij de nieuwe ervaring.

    In dit blog bericht staat het voorbeeld van de angst voor honden. Dat voorbeeld laat heel goed zien hoe ons brein werkt.

    Een ander voorbeeld is als u ziek bent geworden, vlak na het eten van bijvoorbeeld uiensoep. U heeft daarna overgegeven.

    De soep mankeerde helemaal niks aan, maar u had een griepje onder de leden. Toch is de kans heel groot, dat u de uiensoep voorlopig laat staan.

    Het zien of ruiken van de uiensoep, roept in uw brein namelijk direct die ervaring weer op.

    Een ander voorbeeld is het voor het eerst drinken van iets ongelooflijk lekkers, bijvoorbeeld cola. Zodra je hierna aan het drinken denkt, kun je er al zin in krijgen.

    Waarom gedrag dat ooit zo nodig was, blijft hangen

    Soms zijn onze ervaringen zo intens, of blijven bepaalde triggers van de ervaring continu aanwezig, dat uw kind in het gedrag, of de angst blijft hangen.

    Met een PMA-coach gaat uw kind op zoek naar deze voor hem/haar intense gebeurtenissen en de triggers die daarbij horen.

    Doordat uw kind zich bewust wordt van de gebeurtenissen en de reactie daarop begint te begrijpen, gaat het gedrag verbeteren.


    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.