Mijn kind heeft faalangst (basisschool) – Oorzaak en Training

Kindercoaching, Coaching & Counseling

Mijn kind heeft faalangst (basisschool) – Oorzaak en Training

maart 23, 2021 kindercoaching 0
african american boy sitting in chair and crying
  • Faalangst is niet normaal
  • Faalangst is meestal tijdens één of meerdere levenservaringen van jouw kind ontstaan
  • Faalangst is heel goed te verhelpen
  • Motiveer je kind om te doen: groeien, fouten maken, proberen, slagen en leren

Wat is faalangst?

Als een kind erg bang is om fouten te maken en aan verwachtingen te voldoen, van zichzelf of anderen zoals vrienden, familie, juf of leraar, dan kan dat een probleem worden.

Het kind kan bijvoorbeeld boos worden, uitvluchten zoeken, gaan trillen of helemaal niks willen doen (bevriezen, thuisblijven). Hierdoor presteren kinderen onder hun kunnen en ontstaat spanning waardoor ze juist fouten maken en concentratie problemen krijgen.

Faalangst komt ook zeker niet alleen op school voor: Faalangst kun je over de hele linie bij jouw kind herkennen, bijvoorbeeld thuis, op de sport of op school. Faalangst is veel breder dan veel mensen denken.

Raakt je kind bijvoorbeeld compleet in de stress als het haar hockeyschoenen of tenue niet kan vinden voor de wedstrijd? Dat is een overdreven reactie op een gewone situatie.

Hoe herken je faalangst?

Angst om de falen herken je als jouw kind weerstand heeft om iets te doen. Hoe groter de weerstand/tegenzin, hoe groter mogelijk de angst is om fouten te maken.

Het kunnen eigenlijk kleine, voor je gevoel onschuldige dingen zijn waar je het aan merkt. Bijvoorbeeld: op voetbal mag jouw kind aanvoerder zijn, maar wil dat niet. Of je vraagt je kind thuis iets te doen en je merkt dat er weerstand is. Als je even doorvraagt waarom, dan kom je er misschien achter dat hij/zij bang is het verkeerd te doen. Ervaar je dit soort signalen, begin dan met 1 ding.

Wat kun je direct aan faalangst doen?

De eerste en belangrijkste stap: maak jouw kind en jezelf niet wijs dat het faalangst heeft! “Faalangst” is een labeltje. Plak je kind niet dat labeltje op. (Faal) angst is een woord met een negatieve lading. Labeltjes zijn voor veel mensen een vlucht, een excuus. Een manier om te kunnen zeggen: “oh, dat doe ik niet want ik heb faalangst“. Labeltjes kunnen uitgroeien tot een overtuiging, en dat is zonde!

Neem het wél heel serieus. Angst die niet logisch is, belemmerd de groei. Dus praat erover, stel vragen. Ben je bewust dat angst kan leiden tot verschillend gedrag zoals verdriet, boosheid, onwil. Motiveer jouw kind om spannende of nieuwe dingen te doen. Laat voortdurend aan je kind merken dat je vertrouwen in haar/hem hebt.

Hoe ga je van faalangst naar enthousiasme?

Verandering begint met bewustwording. Ben je er continu bewust van dat jouw kind misschien angst voelt. Maak jezelf alert op weerstand bij je kind. Bespreek dit ook met de omgeving, zoals de leerkracht. Benadruk eveneens dat je wilt voorkomen dat jouw kind een labeltje krijgt.

Vanuit het bewustzijn en de alertheid op weerstand, speel je in op wat jouw kind dagelijks ervaart. Je zult zien dat je hierdoor automatisch gaat herkennen en motiveren. Waardoor je jouw kind begint te helpen met de faalangst.

Motiveren kun je doen door te belonen, maar alleen al uitspreken dat je vertrouwen in de uitkomst hebt, wat er ook gebeurd, motiveert jouw kind al.

Een voorbeeld dat veel kinderen direct snappen: Toen het als kind zo goed leerde lopen, ging het eerst kruipen en is het vervolgens gaan staan, en daarbij diverse keren gevallen (falen).

Bij nieuwe dingen leren en doen, hoort het er juist bij dat het met vallen en opstaan gaat. Juist door het vallen, leer je beter lopen! Juist door fouten te maken, leer je wat je anders kan doen.

Wil je kind niet met jou over de angst praten? Dan lukt het regelmatig opa of oma wél om er over te praten met jouw dochter of zoon. En je kunt natuurlijk altijd een professional inschakelen.

Wat doet Miles Barn bij faalangst?

Je kunt onze aanpak een methode, een faalangst training, therapie of sessie noemen. Maar de aanpak is eigenlijk gewoon van mens tot mens praten.

En het maakt daarbij niet uit of jouw kind jong is, al ouder of hoogbegaafd. Zodra je kind kan praten, kunnen we het oplossen.

Tijdens onze gesprekken praten we met jouw kind over recente (faalangst) ervaringen. We pluizen uit wat er tijdens zo’n ervaring gebeurd is, of hij/zij het vaker heeft meegemaakt en wat het vervelendste was tijdens die ervaringen. Of er overeenkomsten in die ervaringen zitten.

Aan de hand van de antwoorden van jouw dochter/zoon en de juiste vragen van de coach, ontdekken we wat de kern is achter de faalangst. Dit is vaak een (of meer) overtuiging van jouw kind over zichzelf, die onterecht is. Bijvoorbeeld: “Ik kan dat niet”, “ik doe het toch nooit goed”, “als ik dat doe, lachen ze me uit”. Of “ik heb faalangst, dus ik begin er niet eens aan”.

Plak je kinderen geen labeltjes op, dus zeg ook niet tegen je kind dat het faalangst heeft, want als je er dan verder niks mee doet, werkt dit vaak juist remmend in plaats van oplossend.

Vaak ontdekken we de kern van het probleem bij kinderen al binnen 1 tot 3 gesprekken en lossen het dan direct op! Geen 16 gesprekken of jarenlange trajecten en je kind hoeft er zeker niet levenslang mee rond te lopen.

Bij volwassenen werkt het proces precies hetzelfde, maar zijn meestal meer gesprekken nodig. Simpelweg omdat volwassenen veel meer ervaringen hebben, met de daaraan gekoppelde overtuigingen. Het gedrag is een jarenlang patroon dat ingesleten is. Het kost meer tijd om op te lossen.

Zodra we de kern achter de faalangst ontdekt hebben, geven we jouw kind de tools om zelf te herkennen als de faalangst de kop opsteekt. Het leert herkennen wat er gebeurd en waarom. Om zich vervolgens te beseffen dat het onnodig is en het in zijn of haar voordeel om te buigen (enthousiasme bijvoorbeeld). Zo leert je kind omgaan met de faalangst.

Je kind gaat beseffen dat de angst uit een onlogische overtuiging komt, herkennen als de angst de kop opsteekt en heeft dan de tools om op dat moment de angst te vervangen door een logische (positieve) overtuiging over zichzelf.

Zo buigen we cognitieve, motorische of sociale faalangst om in zelfvertrouwen en enthousiasme.

Wil je aan de slag met de faalangst van jouw dochter of zoon?

Bel 06 2523 4901 of vul het formulier hieronder in: