(Jeugd) Trauma: Wat Is Het, Oorzaken, Ontstaan, Soorten, Symptomen, Zelf Verwerken & Coaching

Kindercoaching, Coaching & Counseling

(Jeugd) Trauma: Wat Is Het, Oorzaken, Ontstaan, Soorten, Symptomen, Zelf Verwerken & Coaching

maart 29, 2022 Coaching 0

Trauma is een ervaring die een blijvende indruk achterlaat op een individu. Het kan een eenmalige, catastrofale gebeurtenis zijn, of het kan een reeks gebeurtenissen zijn die zich in de loop van de tijd voordoen.

Wat trauma is, hoe het ontstaat, welke soorten er zijn en wat u eraan kunt doen leest u allemaal in dit blog.

Wat is trauma?

Trauma wordt gedefinieerd als een diep schrijnende of verontrustende ervaring. Het kan fysiek, emotioneel, mentaal of zelfs spiritueel zijn. Trauma kan optreden als reactie op een eenmalige gebeurtenis of het kan het resultaat zijn van herhaalde blootstelling aan een overweldigende situatie.

Hoe ontstaat een trauma?

Wanneer we een trauma ervaren, is onze natuurlijke reactie dat we onszelf proberen te beschermen. Ons lichaam is een overlevings- en ontgiftingsmachine. Dit kan zich uiten in vermijdingsgedrag of het verdoven van onze emoties. Of, zoals ik het zeg:

Trauma ontstaat op het moment dat u een overload aan stress ervaart en uw lichaam instinctief extreme focus legt op één of enkele details, om de situatie te overleven.

Trauma’s ontstaan deels ook in verhouding tot de hoeveelheid levenservaring die u heeft. Qua ervaringen is het leven als een omgekeerde piramide: Weinig in het begin, veel aan het einde. Een kind heeft er weinig, een oudere veel.

Een voorbeeld: Voor een kind dat nog nooit bloed heeft gezien kan het een trauma zijn als het valt, de knie snijdt en voor het eerst bloed uit de knie ziet stromen. Een kind zou dan letterlijk kunnen denken dat het leegloopt.

Als hetzelfde gebeurt met een volwassene, is het waarschijnlijk geen trauma. Trauma’s zijn super persoonlijk. Trauma’s zijn er groot en klein, en ieder trauma kan levenslange gevolgen hebben voor uw gevoel en gedrag. Hoe dat zit kunt u hier lezen.

U kunt verder ook niet voor een ander bepalen, of een bepaalde situatie traumatisch voor die ander is geweest. Als u zo’n gedachte heeft, is dat een aanname. Die kan wetenschappelijk onderbouwt zijn, maar dan nog is het een aanname. Geen mens is hetzelfde, en geen mens ervaart het leven op dezelfde manier. Aannames zitten u misschien alleen maar in de weg, zeker als u denkt dat u trauma heeft veroorzaakt bij uw kind.

Verschillende soorten trauma

Er zijn verschillende soorten trauma, en elk trauma kan een unieke impact hebben op ons leven. Enkele veel voorkomende soorten trauma’s zijn:

  • Lichamelijk trauma: Dit type trauma kan optreden als gevolg van een ongeval, geweld of een natuurramp. Het kan ook optreden als reactie op medische procedures of behandelingen.
  • Emotioneel trauma: Dit type trauma kan worden veroorzaakt door het ervaren van een belangrijk verlies, zoals de dood van een dierbare, of het kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan stress of overweldigende situaties.
  • Mentaal trauma: Dit type trauma kan worden veroorzaakt door getuige te zijn van een traumatische gebeurtenis, of het kan het gevolg zijn van het zelf meemaken van een traumatische gebeurtenis. Het kan ook optreden als reactie op veranderingen in uw geestelijke gezondheid, zoals de diagnose van een ernstige psychische aandoening.
  • Spiritueel trauma: Dit type trauma kan optreden wanneer ons gevoel van eigenwaarde of ons geloofssysteem wordt uitgedaagd. Het kan ook het gevolg zijn van een grote verandering in het leven, zoals het verliezen van uw baan of het doormaken van een scheiding.

Verder kun je trauma onderscheiden als volgt:

  • Complex trauma: blootstelling aan meerdere traumatische gebeurtenissen, vaak van indringende, interpersoonlijke aard. Dit kan in de kindertijd gebeuren, bijvoorbeeld door verwaarlozing of misbruik. Het kan ook op volwassen leeftijd gebeuren, bijvoorbeeld bij huiselijk geweld of als vluchteling.
  • Acuut trauma: een eenmalige gebeurtenis, zoals een auto-ongeluk of een natuurramp.

Hoe weet je dat je last hebt van trauma? Welke symptomen zijn het gevolg van trauma?

Mijn persoonlijke definitie om te weten of je last hebt van een trauma is als volgt:

U vertoont gedrag dat niet in uw eigen voordeel is.

Een trauma uit het verleden dat in het heden actief is en voor vervelende gevoelens en gedrag zorgt, kunnen professionals PTSS, post traumatische stress stoornis, noemen.

Testen of trauma (PTSS) actief is

Door voor uzelf na te gaan of er een of meer van onderstaande symptomen actief zijn, kunt u testen of er een trauma actief is:

U heeft misschien flashbacks, nachtmerries, of opdringerige gedachten over de gebeurtenis. U voelt zich gespannen, angstig of prikkelbaar. U kunt zich moeilijk concentreren of slapen. Kleine dingen triggeren u op een slechte manier, waardoor stemmingswisselingen of slechte gevoelens ontstaan.

U vermijdt misschien mensen, plaatsen en activiteiten. U heeft last van uitstelgedrag. U presteert ondermaats. U heeft vertrouwensproblemen. U heeft het gevoel dat de wereld een gevaarlijke plaats is.

U ervaart lichamelijke symptomen. Zelfs/vooral als u zich niet goed bewust bent van uw eigen gevoelens. Een bonzend hart, zweten, hoofdpijn, buikpijn, spierspanningen of andere lichamelijke ongemakken kunnen allemaal het gevolg zijn een lichamelijke reactie op trauma.

Zelfs als een trauma lange tijd geleden is, kan het weer getriggerd worden in het nu. Hoe dat zit leest u hier.

Hoe om te gaan met emotionele, mentale en spirituele trauma’s

Lichamelijk trauma is meestal in de deskundige handen van artsen in het ziekenhuis. Voor geestelijke trauma’s ligt dat helaas vaak heel anders. Maar ook als u trauma zelf wilt helen, zijn er dingen die u kunt doen, zoals:

  • Leer hoe de hersenen werken, om uw eigen traumaverwerking te verbeteren.
  • Praat met iemand die het begrijpt of zoek lotgenoten online om erover te praten. Wat voor soort trauma u ook heeft meegemaakt, het is belangrijk om te begrijpen dat u niet alleen bent. Praten met een vriend, familielid, therapeut, online forum, Facebookgroep, of een ander steunsysteem kan ongelooflijk nuttig zijn. Het is belangrijk om iemand te vinden die het begrijpt en u steunt.
  • Zoek gezonde uitlaatkleppen: Het is belangrijk om gezonde manieren te vinden om uw gevoelens te uiten, zoals door middel van schrijven, kunst, of lichaamsbeweging. Dingen doen die u een goed gevoel geven kunnen u helpen om met moeilijke emoties om te gaan.
  • Gun uzelf de tijd: Het is belangrijk om te onthouden dat genezing tijd kost. Er is geen tijdlijn voor het verwerken van trauma, en het is goed om alles in uw eigen tempo te doen.

Een traumacoach inschakelen

Als u moeite heeft met het verwerken van uw ervaring, is dat helemaal niet erg. Het is zelfs logisch. Trauma’s zijn erg pijnlijk en 1 van uw belangrijkste overlevingsinstincten is om u weg te houden van pijn.

Op het moment dat u dus zelf een trauma wilt verwerken, zullen uw hersenen zeggen: “Dat is pijn, daar gaan we het echt niet over hebben. Leidt af”. Met als gevolg dat u wordt weg- of afgeleid van de pijn.

Dat zorgt ervoor dat u een trauma niet of niet voldoende verwerkt.

Verwerk trauma’s in dat geval met een coach die u door het trauma begeleidt en u helpt uw gevoelens te identificeren en de triggers die het gedrag en gevoel oproepen. Met een coach verwerkt u trauma’s in het nu, in een veilige omgeving die u vertrouwt en waarin u zich gegrond voelt.

Wilt u hulp van een coach om een trauma te verwerken, neem dan hieronder contact met ons op of bel 06 2523 4901.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.