Burnout Test & Voorkomen: Zo Weet Je Of Je Een Burnout Hebt, Hoe Je Burnout Voorkomt & Geneest

Kindercoaching, Coaching & Counseling

Burnout Test & Voorkomen: Zo Weet Je Of Je Een Burnout Hebt, Hoe Je Burnout Voorkomt & Geneest

maart 13, 2022 Oudercoaching 0
letter beads on black surface

Wat is Burnout?

Burnout wordt gekenmerkt door een drietal symptomen (Maslach, Jackson, & Leiter, 1996):

  1. emotionele uitputting
  2. depersonalisatie
  3. een verminderd gevoel van voldoening in iemands beroep

Emotionele uitputting omvat emotionele uitputting en werkgerelateerde uitputting.

Depersonalisatie is de mate waarin een individu afstandelijk is of de mate waarin een individu de ander met een onpersoonlijke reactie behandelt.

Persoonlijke voldoening is het gevoel van prestatie of bekwaamheid in verband met iemands werk.
Volgens Smith’s (1986) cognitieve affectieve model, ontwikkelt burnout zich als gevolg van chronische blootstelling aan stress als gevolg van een langdurig waargenomen onvermogen om aan situationele eisen te voldoen.

Gevolgen geassocieerd met burn-out op school

(Gardner, 2014)

  • slaaptekort
  • verandering in eetgewoonten
  • meer ziekte als gevolg van een verzwakt immuunsysteem
  • concentratieproblemen en slecht geheugen
  • gebrek aan productiviteit
  • slecht presteren
  • vermijden van verantwoordelijkheden
  • verlies van plezier

Burnout Test Deel 1: Zo kun je een burn-out herkennen

  • Lichamelijk
    • Je het grootste deel van de tijd moe voelen
    • Verminderde immuniteit
    • Frequente hoofdpijn, rugpijn, of spierpijn
    • Verandering in eetlust of slaapgewoonten
  • Emotioneel
    • Zelftwijfel
    • Gevoel van hulpeloosheid en hopeloosheid
    • Onthechting
    • Verminderde motivatie
    • Toenemende negatieve vooruitzichten
    • Verminderde tevredenheid en gevoel van vervulling
  • Gedrag
    • Je onttrekken aan verantwoordelijkheden
    • Isolatie
    • Uitstelgedrag
    • Gebruik van voedsel, drugs of alcohol om ermee om te gaan
    • Frustraties afreageren op anderen
    • Spijbelen – of te laat komen of eerder weggaan

Test Deel 2: Alarmsignalen. Een burn-out zien aankomen & inschatten hoe erg het is (Szigethy, 2014)

  • Stadium één – mildere symptomen
    • Mentale vermoeidheid aan het einde van de dag
    • Je niet gewaardeerd, gefrustreerd of gespannen voelen
    • Lichamelijke pijnen of pijn
    • Het gevoel dat je achterloopt op je werk
    • Angst voor de volgende dag
  • Fase twee – langer aanhoudende symptomen
    • Moeilijker om de symptomen om te keren
    • Desillusie over het werk
    • Je verveeld, apathisch of gefrustreerd voelen
    • Gevoel beheerst te worden door een schema
    • Intermitterende periodes van psychologische/fysieke symptomen die aanhouden zelfs wanneer de uitlokkende situatie afneemt
    • Psychologische symptomen:
      • Irriteerbaarheid, agressie, angst, depressie, middelenmisbruik en zelfmoordgedachten
  • Stadium drie – Ernstig
    • Chronische symptomen
    • Als ze onbehandeld blijven, kunnen ze uitgroeien tot psychiatrische en lichamelijke gezondheidsproblemen
    • Ernstige persoonlijke gevolgen:
      • Afhankelijkheid van stimulerende middelen
      • Kortere levensverwachting
      • Echtscheiding
      • Verlies van baan

Burn-out voorkomen

  • Vroegtijdige herkenning van burnout en gerelateerde risico’s
    • zelfverloochening kan optreden
  • Ontwikkel het vermogen tot zelfreflectie
    • heb aandacht voor je eigen behoeften
    • doelen en verwachtingen voor jezelf opnieuw afstemmen
    • Evalueer een typische weekplanning en verminder of elimineer overbodige zaken
  • Voer een periodieke evaluatie uit en stem uw doelen, vaardigheden en passies op het werk op elkaar af
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging
  • Eet een evenwichtig, gezond dieet
  • Genoeg slaap krijgen
  • Neem dagelijks een leuke “time-out”, zoals yoga, een hobby of meditatie
  • Bouw aan een professioneel en persoonlijk ondersteuningssysteem
    • Toegewijd tijd met uw gezin doorbrengen
    • Bespreek met mentoren tegenslagen, tijdmanagementstrategieën en andere belemmeringen
  • Ontwikkel veerkracht!

Veerkracht Ontwikkelen Om Burnout Te Voorkomen

De beste manier om een burnout te voorkomen is veerkracht ontwikkelen. Persoonlijk groeien. Pijn helen. Vaak is er sprake van pijn waar je je al jaren niet meer bewust van bent, maar die je onbewust parten speelt.

Omdat we als mens geprogrammeerd zijn om weg van de pijn te gaan is dit een proces waarin een professionele mentor of coach essentieel is.

Daarnaast neem je al je gewoontes onder de loep. Ga:

  • Sporten. Heb je motivatie nodig, ga dan sporten met een personal trainer.
  • Gezonder eten & drinken. Een hormoon-coach onderzoekt precies wat jij nodig hebt en stemt je voeding daarop af.
  • Plan tijd in om te ontspannen en hou je eraan!
  • Zorg voor goede sociale contacten.
  • Zorg dat je voldoende en goed slaapt

Een burnout is een kans, ook al voelt dat helemaal niet zo

Ben je te laat en heb je al een burnout? Bouw dan veerkracht op met een coach. Heel je trauma’s.

Vervolgens neem je samen met een coach al je gewoontes en gebruiken onder de loep. Je hele leven. Spaar daarbij niks of niemand.

Later zul je beseffen dat een burnout een gigantische kans is om je leven compleet ten goede te keren. En zo pak je die kans:

  1. Breng alles wat je doet in kaart. Dit is je leven vlak voor de burnout.
  2. Breng nu alles wat je wilt doen in kaart. (Lastig in een burnout maar probeer het.)
  3. Ga de alles-wat-je-doet-lijst af en streep door waar je het meest vervelende gevoel bij hebt en vervang dat door iets van de alles-wat-je-wilt-doen-lijst.
  4. Herhaal de 3e stap net zo vaak, tot er geen dingen meer op de alles-wat-je-doet-lijst staan, waar je een vervelend gevoel van krijgt.
  5. Pas nu je leven aan, op basis van de nieuwe lijst.
  • Train je mentale weerbaarheid. Neem contact met ons op:

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.